بدنسازی و تناسب اندام

در اینجا،شما رو با ورزش بدنسازی،انواع تمرینات با وزنه و کش و اصول تغذیه و رژیم گرفتن آشنا خواهیم کرد

بدنسازی و تناسب اندام

در اینجا،شما رو با ورزش بدنسازی،انواع تمرینات با وزنه و کش و اصول تغذیه و رژیم گرفتن آشنا خواهیم کرد

بدنسازی و تناسب اندام

❤️اللّٰهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ❤️
آرش ماپار هستم،10سال سابقه فعالیت در رشته بدنسازی و تناسب اندام را دارم.
عضو کمیته کیک بوکسینگ WKF استان خوزستان✅
عضویت در فدراسیون انجمن‌ های ورزش های رزمی✅
عضویت در فدراسیون بوکس✅
دارای گواهینامه طراحی تمرین عمومی و تخصصی✅
دارای گواهینامه طراحی تغذیه عمومی و تخصصی✅
طراحی تمرین با وزنه،با کش بدنسازی و با وزن بدن🏋🏻‍♂️
جهت دریافت برنامه:آیدی تلگرام ARASH_MAPAR@
در ورزش بوکس نیز فعالیت دارم،و یک وبلاگ بوکس را مدیریت میکنم.
آدرس وبلاگ بوکس:https://arashboxing.blog.ir

آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

۱۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

هر روز زیتون بخورین چون ....🫒

 

🫒برای چشم ها و پوست مفیده

 

🫒به کاهش وزن کمک میکنه 

 

🫒انرژی رو افزایش میده 

 

🫒به سلامت قلب و عروق کمک میکنه 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۰۱ ، ۱۳:۰۱
آرش ماپار

کاهش وزن و کاهش چربی شکم با پروبیوتیک‌ها

 

پروبیوتیک‌ها می‌توانند با مکانیزم‌های مختلفی به کاهش وزن کمک کنند. به عنوان مثال، برخی از پروبیوتیک‌ها جذب چربی در روده را کاهش می‌دهند. سپس چربی از طریق مدفوع دفع می‌شود و در بدن ذخیره نمی‌شود‌.

 

همچنین ممکن است به شما کمک کنند تا برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید، کالری کمتری دریافت کنید، و در نهایت چربی کمتری در بدنتان ذخیره کنید. این خواص پروبیوتیک ناشی از افزایش سطح هورمون‌های خاصی نظیر GLP_1 است.

پروبیوتیک‌ها به کاهش وزن مستقیم نیز کمک می‌کنند. 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۰۱ ، ۱۲:۵۸
آرش ماپار

 

گوجه‌فرنگی حاوی اسیدی بنام ۹-oxo-octadecadienoic است که به کاهش سطح چربی خون شما کمک می‌کند. همچنین از چاقی جلوگیری کرده و با دیس‌لیپیدمی – وضعیتی که چربی خون بسیار بالاست – بعلاوه‌ی ذخایر چربی اطراف شکم مبارزه می‌کند. سعی کنید همیشه گوجه‌فرنگی دم دستتان باشد و از آن استفاده کنید، هر گوجه‌فرنگی تنها ۳۵ کالری دارد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۰۱ ، ۱۷:۲۹
آرش ماپار

 تمرینات پلایومتریک برای چه کسانی مناسب است؟

 

تمرینات پلایومتریک از سری تمریناتی تشکیل شده که قدرت انفجاری را افزایش می‌دهد و یک برنامه تمرینی تند با هدف افزایش تحمل عضلات است. به‌دلیل این‌که این تمرینات الزامات جدی همراه دارد، برای هرکسی مناسب نیست. پیش از انجام تمرینات پلایومتریک با مجله علم ورزش همراه شوید و این 4 فاکتور را بررسی کنید. 

 

🔸 ۱- سن‌تان

 

🔺 تمرینات پلایومتریک نیازمند سیستم استخوان‌بندی و عضلانی قوی و بالغ است و به همین علت برای بچه‌های ۱۴ سال به پایین مناسب نیست. فشار زیاد موجود در این تمرینات می‌تواند روی رشد سیستم استخوانی بچه‌ها تأثیر بگذارد.

 

همچنین این تمرینات برای افراد ۵۰ سال به بالا هم معمولاً مناسب نیست. چون با بالا رفتن سن، ظرفیت عضلات، مفاصل و اعصاب برای تحمل تمرینات شدید کاهش می‌یابد و تحت این شرایط تمرینات سخت و پرتنش مانند پلایومتریک خطری برای سلامتی محسوب می‌شود.

 

🔸 ۲- محدودیت‌های جسمی و وضع سلامتی

 

🔺 تمرینات پلایومتریک نیاز به بهترین انعطاف‌پذیری، تعادل، هماهنگی، وضعیت بدنی و همترازی مفاصل دارد و جزو تمریناتی نیست که فشاری به ستون فقرات یا عضلات وارد نکند.

 

یک حرکت اشتباه می‌تواند باعث تنش و فشار شدید روی کمر شود و آسیب برساند. بدتر این‌که، تمرینات تنشی شدید، موجب ضربات بیش از حد به نواحی خاصی از بدن شده که درد مزمن در بلند مدت را دربر دارد. 

 

🔸 ۳- تفاوت‌های جسمی، سلامتی و ژنتیکی

 

🔺 ساختار ژنتیکی، عملکرد و محدودیت‌های فیزیکی، نشانگرهای خوبی برای تعیین توانایی فرد جهت پیشرفت‌اش هستند. هر کسی به هرگونه برنامه تمرینی واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، مثلاً نسبت به تمرینات پلایومتریک. این تمرینات روی هر فرد، به‌گونه‌ای متفاوت عمل می‌کنند. تفاوت‌ها و ویژگی‌های جسمی منحصربفرد شما روی روند پیشرفت‌تان مؤثر است.

 

🔸4- تجربه

 

🔺بعضی از افراد که هرگز سابقه‌ای در زمینه ورزش نداشته اند، ممکن است در تمرینات پلایومتریک عملکرد خوبی داشته باشند، درحالی‌که برخی از ورزشکاران شاید در این زمینه عملکردشان ضعیف باشد. باز هم عوامل زیادی در این زمینه دخیل‌اند. تکنیک‌های ناقص و ضعیف، محدودیت‌های جسمی و ساختار بدنی، عملکرد شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برای همین بعضی از افراد به یک برنامه فیتنس واکنش خوبی نشان می‌دهند اما در برنامه‌ای دیگر عملکرد ضعیفی دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۰۱ ، ۱۷:۲۸
آرش ماپار

 چرا وقتی تمرین رو ترک می کنیم، بعدش یا چاق میشیم یا ریزش عضله داریم؟

 

🔶وقتی تمرین می‌کنیم و عضله می‌گیریم، بدن هم در حالت استراحت بیشتر از حالت معمول انرژی مصرف می‌کند. با ترک ورزش بدن از مصرف انرژی برای نگه‌داری عضله پرهیز می‌کند، برای همین عضلات از بین می‌روند و باز نرخ متابولیسم پایه (BMR) کاهش پیدا می‌کند. 

 

🔹در این حالت اگر فرد رژیمش را متناسب با BMR اصلاح نکند وزنش هم بالا می‌رود. اما هیچ دلیلی وجود ندارد که نرخ مصرف انرژی در حالت پایه، کندتر از زمانی شود که هنوز ورزش را شروع نکرده بودیم. 

 

🔹 این‌که اگر ورزش نکنید، بافت‌های عضله به چربی تبدیل می‌شوند، درست نیست. هرچند ممکن است یک فرد عضله از دست بدهد و بافت چربی جای آن را به دلیل مصرف کالری زیاد، دقیقا مثل زمانی که ورزش می‌کرد، بگیرد. 

 

🔹 اگر ورزش را ترک کنید، فشارخونتان بالاتر از دوران تمرین خواهد بود، اما نه بالاتر از دوران پیش از شروع تمرین. بعد از مدتی شرایط قلب و عروق شما به حالت عادی و غیرورزشی باز می‌گردد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۲۲
آرش ماپار

۸ فایده پیاده‌‌روی که شاید نمی‌دانستید: 

 

🔴۱-پیاده‌روی انعطاف و ترمیم‌پذیری مغز را افزایش می‌دهد

کم تحرکی بر ماهیچه‌های بدن تاثیر می‌گذارد. این در حالی است که پیاده‌روی کمک می‌کند شبکه خونی درون مغز فعالیت بیشتری داشته باشد و سلول‌های مغز را فعالتر نگه‌دارد. 

 

🔵۲-پیاده‌روی قلب را سالم نگه می‌دارد

پیاده‌روی تاثیر عمده‌ای بر قلب ما دارد. نیاکان اولیه انسان که شکارچی بودند چیزی بین ۲۵-۲۷ کیلومتر در روز پیاده‌روی میکردند. برای همین محققان عقده دارند انسان‌های اولیه قلبی سالمتر داشتند. 

 

🔴۳-پیاده‌روی ما را برای حل مشکلات خلاق‌تر می‌کند

پیاده‌روی کمک‌میکند در زمانی که بامشکلی روبرو شده‌اید خلاق‌تر عمل کنید. راه رفتن بهتر از نشستن و‌ منفعل بودن و حس ناامیدی است. 

 

🔵۴-پیاده‌روی به هضم غذا کمک می‌کند

به جای استفاده از قرص‌ برای کمک به هضم غذا پیاده‌روی کنید 

 

🔴۵-پیاده‌روی به پیشگیری از افسردگی کمک ‌می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد افزایش فعالیت بدنی با کم شدن افسردگی رابطه مستقیم دارد. هرچقدر فعالتر باشید و راه بروید احتمال کم شدن افسردگی و پیشگیری از آن بیشتر می‌شود

 

🔵۶-پیاده‌روی باعث می‌شود کمتر برنجیم، پذیرا و برونگرا باشیم

محققان می‌گویند افرادی که تحرک بیشتری دارند در تغییرات رفتاری نسبت به افرادی که تحرک ندارند ثابت ‌تر هستند 

 

🔴۷-پیاده‌روی‌بیشتر از باشگاه رفتن به سوخت و ساز بدن کمک ‌می‌کند

 

🔵۸-پیاده‌روی به بهتر شدن حالت بدن ما کمک می‌کند

نشستن مداوم روی مبل و صندلی حالت بدن و پشت ما را تغییر می‌دهد. پیاده روی به حل این مشکل کمک می‌کند.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۱۸
آرش ماپار

⚠️به روزهای استراحت به اندازه روزهای تمرین اهمیت دهید! 

 

✅شما در هنگام فعالیت ورزشی هم ذخایر انرژی بدن تان کاهش پیدا می‌کند، هم دچار آسیب و تخریب‌های در بافت عضلات میشوید، در جریان ریکاوری ذخایر انرژی بازسازی می‌شود، بافت‌های آسیب دیده ترمیم و رشد عضله نیز انجام می‌شود.

 

♻️ریکاوری بخش بزرگی از تمرین است و وقتی از آن صرف نظر می‌کنید، آن وقت است که تمایل به دیدن یک اثر موج دار مانند خستگی، میزان آسیب دیدگی بیشتر، اثربخشی کمتر در تمرین و حتی مشکلات خواب و احساس درد در بدن دارید.

 

🚫یکی از اشتباهات رایج که در ورزشکاران می‌بینم، عدم ثبات در نحوه خواب و ریکاوری آن‌ها است. مانند رژیم، یک یا دو روز استراحت کافی در هفته باعث کاهش عملکرد بدن نمی‌شود. استراحت و ریکاوری مناسب باید به عنوان یک تمرین روزانه، هفتگی و ماهانه تلقی شود، نه کاری که بتوان در آخر هفته‌ها جبران کرد. 

 

برای هر شب 7-9 ساعت استراحت با کیفیت را مدنظر قرار دهید. برای کمک به اطمینان از وقوع آن، یک یا دو ساعت قبل از خواب دستگاه‌های الکترونیکی خود را خاموش کنید، چرا که ریکاوری در واقع راز پنهان پیشرفت است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۱۶
آرش ماپار

🔰پس از تمرین و فعالیت ورزشی، تا چه مدت بایستی درد عضلانی داشته باشیم؟

 

◀️پاسخ: این مدت زمان متغیر است. سطح تناسب‌اندام یک فرد همراه با میزان شدت تمرین یا حرکت، تعیین‌کننده‌ی درجه دردی است که افراد تجربه خواهند کرد. این میزان در افراد متغیر است، با این‌حال به‌طور میانگین، بیشتر افراد به مدت سه روز پس از تمرین احساس درد می‌کنند.

 

بااین‌حال، چیزی به نام درد عضلانی با شروع تاخیری وجود دارد که نوعی درد یا ناراحتی‌ است که به تدریج 24 تا 48 ساعت پس از تکمیل تمرین یا فعالیت ورزشی، افزایش می‌یابد. این درد طبیعی است و بدین معنی می‌باشد که شما فراتر از ناحیه‌ی آرامش، عضلات خود را درگیر تمرین کرده‌اید.

 

💢آیا دردناک شدن عضلات به معنای صحیح و موثر بودن تمرینات ورزشی است؟💢

 

 

☑️نه واقعا؛ کار کشیدن از عضلات تا زمانی که دردناک شوند به این معناست که شما فشاری بیش از حد به عضلات خود وارد آورده‌اید، که در واقع باعث قوی‌تر شدن آن‌ها می‌شود اما این کار در مدت زمان طولانی سودمند نخواهد بود.

 

✅حتما می‌پرسید چرا؟ 

☑️وقتی شما طی جلسه تمرینی خود نهایت انرژی خود را صرف می‌کنید، دردناک شدن بیش از حد عضلات شما مانع انجام تمرینات ورزشی شما در روزهای بعد می‌شوند. ثبات نقش مهمی در تمرینات ورزشی ایفا می‌کند.

 

بهتر است به گونه‌ای تمرین کنید که قادر باشید هر روز یا یک روز در میان به انجام تمرینات ورزشی خود ادامه دهید، تا اینکه در یک جلسه فشاری بیش از حد به عضلات خود وارد کنید که تا چهار یا پنج روز از انجام هر گونه ورزشی باز بمانید.

 

در واقع این تصور که با انجام تمرینات شدید و فشرده در یک جلسه بار یک هفته خود را می‌بندید تصور غلطی است، زیرا عضلات شما به این صورت عمل نمی‌کنند. عضلات عکس العمل بهتری نسبت به تمرینات پیوسته نشان داده و این عمل از ضعیف و غیرفعال شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۱۵
آرش ماپار

 مواد غذایی که به کاهش استرس کمک می‌کنند

 

اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است. چندین استراتژی غذایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش علائم اضطراب، استفاده کنید.

 

ماهی سالمون

این ماهی حاوی مواد مغذی است که سلامت مغز را تقویت می‌کند، از جمله ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید. این مواد مغذی می‌تواند به تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین و سروتونین کمک کنند، که می‌توانند خواص آرامش‌بخش داشته باشند.

 

بابونه

حاوی هر دو خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب مرتبط با اضطراب کمک کند. اعتقاد بر این است که بابونه به تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی مرتبط با خلق‌و‌خو مانند سروتونین، دوپامین و اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) کمک می‌کند. علاوه‌براین، ممکن است به تنظیم محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنوکورتیکال (HPA)، بخش مرکزی پاسخ استرس بدن کمک کند.

 

زردچوبه

حاوی کورکومین است، ترکیبی که به‌دلیل نقش آن در ارتقای سلامت مغز و پیشگیری از اختلالات اضطرابی مورد مطالعه قرار گرفته است. کورکومین که به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی بالا شناخته شده است، به جلوگیری از آسیب به سلول‌های مغز مربوط به التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

 

شکلات تلخ

گنجاندن مقداری شکلات تلخ در رژیم غذایی شما نیز برای کاهش اضطراب مفید است. شکلات تلخ حاوی فلاونول‌هایی مانند اپی‌کاتچین و کاتچین است؛ ترکیبات گیاهی که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که فلاونول‌های موجود در شکلات تلخ برای عملکرد مغز مفید است. به‌طورخاص، فلاونول‌ها جریان خون را به مغز افزایش می‌دهند و مسیرهای سیگنال‌دهی سلولی را تقویت می‌کنند. این اثرات به شما اجازه می‌دهد تا بهتر با موقعیت‌های استرس زا که می‌تواند منجر به اضطراب و سایر اختلالات خلقی شود، سازگار شوید.

 

ماست

پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های سالم موجود در برخی از انواع ماست جنبه‌های مختلف سلامتی شما از جمله سلامت روان را بهبود می‌بخشد. علاوه‌ بر‌این، غذاهای پروبیوتیک مانند ماست با کاهش التهاب و افزایش تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی تقویت‌کننده خلق‌وخو، مانند سروتونین، سلامت روان و عملکرد مغز را ارتقاء می‌دهند.

 

چای سبز

چای سبز حاوی L-theanine است، اسید آمینه‌ای که برای تأثیرات مثبتی که ممکن است بر سلامت مغز و کاهش اضطراب داشته باشد، مورد مطالعه قرار گرفته است. علاوه‌بر‌این، چای سبز حاوی اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG)، یک آنتی‌اکسیدان است که برای ارتقای سلامت مغز کاربرد دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۱۲
آرش ماپار

بانوان در مقایسه با آقایان

 

  ۱۲ درصد قلب کوچک تر

غلظت هموگلوبین پایین تر

 درصد چربی بالاتر

استخوان ظریف تر و عضلات کمتر

 ۲۵ درصد قدرت کمتر

برداشت اکسیژن کمتری دارند

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۰۱ ، ۰۷:۱۲
آرش ماپار