بدنسازی و تناسب اندام

در اینجا،شما رو با ورزش بدنسازی،انواع تمرینات با وزنه و کش و اصول تغذیه و رژیم گرفتن آشنا خواهیم کرد

بدنسازی و تناسب اندام

در اینجا،شما رو با ورزش بدنسازی،انواع تمرینات با وزنه و کش و اصول تغذیه و رژیم گرفتن آشنا خواهیم کرد

بدنسازی و تناسب اندام

❤️اللّٰهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ❤️
آرش ماپار هستم،10سال سابقه فعالیت در رشته بدنسازی و تناسب اندام را دارم.
عضو کمیته کیک بوکسینگ WKF استان خوزستان✅
عضویت در فدراسیون انجمن‌ های ورزش های رزمی✅
عضویت در فدراسیون بوکس✅
دارای گواهینامه طراحی تمرین عمومی و تخصصی✅
دارای گواهینامه طراحی تغذیه عمومی و تخصصی✅
طراحی تمرین با وزنه،با کش بدنسازی و با وزن بدن🏋🏻‍♂️
جهت دریافت برنامه:آیدی تلگرام ARASH_MAPAR@
در ورزش بوکس نیز فعالیت دارم،و یک وبلاگ بوکس را مدیریت میکنم.
آدرس وبلاگ بوکس:https://arashboxing.blog.ir

پیوندهای روزانه

۲۴۹ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

کرانچ قورباغه

کرانچ قورباغه حرکتی تک مفصلی است و از انواع تمرینات کرانچ می باشد. یکی از حرکات کارساز برای تمرین عضلات شکم است و معمولا با وزن بدن انجام می شود.

در افراد مبتدی و حرفه ای قابل اجراست. عضله دنده ای (پهلو) در این حرکت ، به صورت ثانویه درگیر است.

(نحوه اجرای حرکت کرانچ قورباغه) 

ابتدا یک تشکچه ورزشی (مت گویا) روی زمین بگذارید و به پشت روی زمین دراز بکشید. همزمان دستان تان را پشت سر قرار دهید.

کف پاهایتان را به هم بچسبانید و زانو ها را تا جایی که امکان دارد به سمت زمین نزدیک کنید.

در نقطه شروع حرکت در حالی که عضله شکم خود را منقبض کرده اید شانه های خود را در راستای عمود بالا بیاورید. این بخش فاز مثبت حرکت بوده و در این فاز عمل بازدم را انجام دهید.

با ریتم کنترل شده و انقباض عضله شکم به سمت نقطه شروع حرکت بازگردید. این بخش فاز منفی حرکت بوده و در این فاز عمل دم را انجام دهید.

این حرکت را به تعداد مشخص انجام دهید.

تمرین را با تمرکز و به آرامی انجام دهید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۲۱
آرش ماپار

زیر شکم خلبانی زانو خم

زیر شکم خلبانی زانو خم یکی از حرکات چند مفصلی برای تقویت عضلات شکم است که بیشتر توسط ورزشکاران حرفه‌ای بکار گرفته می‌شود، پس با حرکتی حرفه‌ایی روبرو هستیم. این تمرین در بین تمام تمرینات شکم جزو تمرینات بسیار سخت و پرفشار می‌باشد.

این حرکت تنش بسیار خوبی را در عضلات راست شکمی علی الخصوص در قسمت تحتانی شکم یعنی زیر شکم ایجاد می‌کند. عضلات دیگری هم به صورت ثانویه درگیر هستند از جمله مورب خارجی و مورب داخلی.

(نحوه اجرای حرکت زیر شکم خلبانی زانو خم) 

ابتدا روی جاپایی تعبیه شده پارالل قرار بگیرید و پشت خود را به بالش تکیه دهید. ساعدها را روی جای تعبیه شده قرار دهید و دستگیره‌ها را بگیرید.

در نقطه شروع حرکت پاها به صورت صاف آویزان باشند. سپس با خم کردن زانوها، از لگن خود پاها را در کنار هم بالا بیاورید حدوداً زاویه لگن ۹۰ درجه شود و انقباض عضلات شکم حس شود. این بخش فاز مثبت حرکت بوده و در این فاز عمل بازدم را انجام دهید.

اکنون با ریتم کنترل شده به حالت اولیه بازگردید. این بخش فاز منفی حرکت بوده و در این فاز عمل دم را انجام دهید.

حرکت را به تعداد مشخص شده در برنامه تان اجرا کنید.

انجام این تمرین برای ورزشکاران مبتدی و تازه‌کار ممنوع بوده و احتمال آسیب بالایی دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۱۹
آرش ماپار

 

کرانچ روی توپ سوئیسی

کرانچ روی توپ سوئیسی یکی از حرکات متنوع و پرفشار برای تقویت عضلات شکم می‌باشد و در بین انواع تمرینات کرانچ ، جزو تمرینات پرکاربرد است.

از آنجایی که تمرین کرانچ با توپ سوئیسی کل عضلات مرکزی را مورد هدف قرار می‌دهد ، باید در هر برنامه بدنسازی گنجانده شود. در وهله اول این تمرین عضلات راست شکمی – یا سیکس پک – و عضلات متقاطع شکمی را به کار می‌گیرد. برای تمرین شکم در باشگاه در هفته می‌توان این تمرین را بکار گرفت تا نتایج خوبی خاصل شود. البته باید حجم تمرین قابل ریکاوری را نیز در نظر گرفت.

(نحوه اجرای حرکت کرانچ روی توپ سوئیسی) 

این تمرین یکی از بهترین حرکات ورزشی برای عضلات شکم محسوب می‌شود. حمایت از کمر، آن را برای کسانی که دچار مشکلات و یا آسیب کمر هستند ایده‌آل می‌کند. ابتدا روی توپ ورزش بنشینید و پاهای خود را اندکی بیشتر از عرض شانه هایتان باز کرده و روی زمین قرار دهید.

با پاها جلو بروید و اجازه دهید توپ ورزشی به پایین کمرتان برگردد.

با سر انگشتان کنار سر خود را لمس کنید. این موقعیت شروع است.

نیم تنه خود را به گونه ای بلند کنید تا آرنج ها به سمت زانوها قرار گیرند. عضلات شکم را محکم فشار داده و مکث کنید. تا جیی بالا بیایید که کمر از روی توپ س.ئیسی بلند نشود. این بخش فاز مثبت حرکت بوده و در این فاز عمل بازدم را انجام دهید.

سپس کمرتان را پایین آورده و به نقطه شروع باز گردید. این بخش فاز منفی حرکت بوده و در این فاز عمل دم را انجام دهید.

حرکت را تعداد مشخص شده در برنامه تمرینیتان اجرا کنید.

به حرکت توپ دقت داشته باشید. در حین اجرای حرکت توپ تکان نداشته باشد و یا خللی در اجرای صحیح حرکت ایجاد نکند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۱۷
آرش ماپار

 

کرانچ پهلو

کرانچ پهلو یکی از حرکات بسیار عالی برای تقویت عضلات موربی یا همان پهلو می‌باشد. این تمرین شکم در خانه و منزل را تمامی ورزشکاران، چه مبتدی و چه حرفه‌ای نی‌توانند انجام دهند. این تمرین در بین انواع تمرینات کرانچ بین ورزشکاران بسیار محبوب است.

این حرکت در صورتی که بدن دارای درصد کمی از چربی باشد کمک می‌کند عضلات موربی تقویت شده و میان تنه بسیار زیبایی در بدن چشم نوازی کند. برای تمرین شکم و پهلو در خانه حرکات بسیار دیگری مانند این تمرین هست که هر کدام تاثیرگذاری خاص خود را دارند.

(نحوه اجرای حرکت کرانچ پهلو) 

ابتدا بر روی یک مت یوگا یا زیر انداز دراز یکشید و در حالی که پاها روی یکدیگر قرار گرفته اند ، روی پهلوی سمت چپ قرار بگیرید.

مطمئن شوید زانوها کمی خمیده هستند و دست راست خود را پشت سر قرار دهید. این نقطه شروع حرکت خواهد بود.

اکنون مانند حرکت کرانچ، اما به یک سمت، بدن خود را به پهلو تا جایی خم کنید که سمت دیگر بدن شما از روی زمین بلند نشود. این بخش فاز مثبت حرکت بوده و در این فاز عمل باز دم را انجام دهید.

حال یه آرامی و با تمرکز بر عضله هدف به نقطه شروع بازگردید. این بخش فاز مثبت حرکت بوده و در این فاز عمل دم را انجام دهید.

حرکت را به تعداد مشخص شده در برنامه تمرینی‌تان برای هر دو سمت بدن اجرا کنید.

حرکت را بصورت انفجاری و با سرعت بالا انجام ندهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۱۳
آرش ماپار

 

 

کرانچ با وزنه

حرکت کرانچ با وزنه جزو حرکات محبوب و مفیدی است که برای تقویت عضلات شکم کاربرد بسیاری دارد. این حرکت برای بیشتر تحت فشار قرار دادن عضلات میانی بدن کاربرد دارد و مناسب ورزشکاران نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای است. این تمرین برای تمرین شکم و پهلو در منزل و خانه بسیار موثر است.

عضله هدف و متمرکز در این حرکت راست شکمی می‌باشد که تقریبا به هر شش تکه شکم فشار یکسانی وارد می‌کند. عضلات درگیر ثانویه عبارتند از: راست کننده سوتون مهره ها (فیله کمر) و پهلو (مورب خارجی). انواع تمرینات کرانچ را می‌توان هم در منزل و هم در باشگاه و هم در هر محیط دیگری بکار برد.

(نحوه اجرای حرکت کرانچ با وزنه) 

ابتدا بصورت کامل برروی‌ زمین بخوابید، زانوهای خود را جمع کنید. بصورتی که کف پای شما بصورت ثابت برروی زمین قرار بگیرد. وزنه مناسب را بر روی سینه بگیرید.

حرکت را شروع‌ کنید درحالی که بالاتنه‌ شما بصورت کامل برروی زمین قرار دارد، با کمی گرد کردن پشت خود و منقبض کردن عضلات شکم، بخش سر و کول شما از سطح زمین جدا کنید .بطوریکه کمر شما از سطح زمین جدا نشود. این بخش فاز مثبت حرکت بوده و در این فاز عمل بازدم را انجام دهید.

در حالیکه پاهای خود را ‌ثابت برروی زمین قرار‌ داده اید به آرامی و تمرکز روی عضلات شکم، خود را به پایین هدایت کنید تا پشت شما بصورت کامل برروی زمین قرار‌‌ گیرد. این بخش، فاز منفی حرکت بوده و در این فاز عمل دم را انجام دهید.

با حفظ فرم این حرکت را به تعداد نشخص شدهدر برنامه خود انجام دهید.

از وزنه مناسب استفاده کنید تا دچار آسیب احتمالی نشوید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۱۱
آرش ماپار

کرانچ لندماین

حرکت کرانچ لندماین جزو حرکات محبوب و مفیدی است که برای تقویت عضلات شکم توسط ورزشکاران حرفه‌ای کاربرد بسیاری دارد. این حرکت برای بیشتر تحت فشار قرار دادن عضلات میانی بدن کاربرد دارد و مناسب ورزشکاران نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای است. این تمرین برای تمرین شکم و پهلو در باشگاه بدنسازی بسیار موثر است.

عضله هدف و متمرکز در این حرکت راست شکمی می‌باشد که تقریبا به هر شش تکه شکم فشار یکسانی وارد می‌کند. عضلات درگیر ثانویه عبارتند از: راست کننده سوتون مهره ها (فیله کمر) و پهلو (مورب خارجی). انواع تمرینات کرانچ را می‌توان هم در منزل و هم در باشگاه و هم در هر محیط دیگری بکار برد. این تمرین را شکم لندماین نیز می‌نامند.

(نحوه اجرای حرکت کرانچ لندماین) 

ابتدا بصورت کامل برروی‌ زمین بخوابید، زانوهای خود را جمع کنید. بصورتی که کف پای شما بصورت ثابت بر روی زمین قرار بگیرد. یک سر هالتر را با کف دستان در دست بگیرید و آماده شروع حرکت شوید.

حرکت را شروع‌ کنید درحالی که بالاتنه‌ شما بصورت کامل برروی زمین قرار دارد، با کمی گرد کردن پشت خود و منقبض کردن عضلات شکم، بخش سر و کول شما از سطح زمین جدا کنید .بطوریکه کمر شما از سطح زمین جدا نشود. این بخش فاز مثبت حرکت بوده و در این فاز عمل بازدم را انجام دهید.

در حالیکه پاهای خود را ‌ثابت برروی زمین قرار‌ داده اید به آرامی و تمرکز روی عضلات شکم، خود را به پایین هدایت کنید تا پشت شما بصورت کامل برروی زمین قرار‌‌ گیرد. این بخش، فاز منفی حرکت بوده و در این فاز عمل دم را انجام دهید.

دقت کنید که زانوها کمی از هم فاصله داشته باشند.

با حفظ فرم این حرکت را به تعداد نشخص شدهدر برنامه خود انجام دهید.

تصویر عضلات درگیر روبرو مربوط به حرکت کرانچ با وزنه بوده که تقریبا درگیری یکسانی در عضلات دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۱۰
آرش ماپار

زیر شکم کشویی روی زمین

حرکت زیر شکم کشویی روی زمین از حرکات بسیار موثر و می‌توان گفت مشکل برای تقویت عضلات راست شکمی می‌باشد که بیشتر توسط ورزشکاران حرفه‌ای و بکار گرفته می‌شود.

عضله هدف این حرکت، عضلات راست شکمی مخصوصا قمست پایینی شکم(زیر شکم) می‌باشد. از عضلات کمک کننده نیز می‌توان پهلو (مورب خارجی)، راست کننده ستون مهره‌ها(فیله کمر) و عضلات ران پا نام برد. احرکت زیر شکم کشویی روی زمین در بین تمام تمرینات شکم ، تمرینی پرفشار و محبوب ورزشکاران می‌باشد. این تمرین برای حرکات زیر شکم باموا و آقایان بسیار مناسب بوده و برای تمرین شکم و پهلو در خانه می‌توان از این تمرین بهره برد.

(نحوه اجرای حرکت زیر شکم کشویی روی زمین) 

برای شروع روی روی مت تمرین بنشینید و پاها دراز کرده و روبروی بدن نگه دارید به گونه‌ای که کف دست‌ها در طرفین باسن شما روی زمین باشد.

زانو ها را به هم بچسبانید و به صورت هم زمان پاها و بالا تنه را به سمت هم جمع کنید. این بخش، فاز مثبت حرکت است و در این فاز عمل بازدم را انجام دهید.

در حالی که سر و سینه را بالا نگه داشته‌اید با کنترل کامل و به آرامی به حالت اولیه بازگردید. این بخش، فاز منفی حرکت است و در این فاز عمل دم را انجام دهید.

حرکت را به تعداد مشخص در برنامه خود تکرار کنید.

اگر احساس درد در ناحیه کمر دارید از انجام این حرکت خودداری کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

این حرکت را بصورت انفجاری انجام ندهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۰۹
آرش ماپار

 

کرانچ آویزان یکی از حرکات بسیار دشوار برای تقویت عضلات شکم و پهلو می‌باشد. این تمرین را در بین تمام تمرینات کرانچ و یا سایر تمرینات شکم می‌توان جزء سخت‌ترین تمرینات شکم دانست.

این حرکت فشار اصلی و تمرکزش بر روی عضلات راست شکمی و پهلو (موربی) است. عضلات دیگری هم به صورت ثانویه درگیر هستند که عبارتند از : core(میان تنه) و پا. این تمرین مخصوص ورزشکاران حرفه‌ای بوده و ورزشکاران رشته‌های رزمی بسیار از این تمرین بهره می‌برند. عدم آسیب دیدگی در بدن و داشتن سطح آمادگی بالا دو شرط اساسی انجام این تمرین است که در صورت عدم احراز هر کدام ، انجام تمرین برای هر ورزشکاری ممنوع است زیرا منجر به آسیب دیدگی بدی خواهد شد.

(نحوه اجرای حرکت کرانچ آویزان) 

برای شروع حرکت ابتدا پاهای‌تان را به یک بارفیکس یا میله محکم قلاب کنید و به صورت نعلق در هوا قرار بگیرید.

هنگامی که در حال مقابله با جاذبه هستید حرکت کرانچ را اجرا کنید و به سمت پاهای‌تان(بالا) بروید، این بخش فاز مثبت حرکت بوده و در این فاز عمل بازدم را انجام دهید.

بعد از رسیدن به نقطه پایان حرکت در فاز مثبت، با کنترل کامل و به آرامی به بقطه شروع حرکت بازگردید. دقت کنید که داشتن کنترل کامل در این بخش بسیار حائز اهمیت است. این بخش فازمنفی حرکت بوده و در این فاز عمل دم را انجام دهید.

حرکت را به تعداد مشخص شده در برنامه تمرینی‌تان اجرا کنید.

تصویر عضلات درگیر روبرو مربوط به حرکت کرانچ خوابیده است که تقریبا درگیری یکسانی در عضلات شکم و پهلو با این تمرین دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۰۸
آرش ماپار

 

لگ رایز یکی از حرکات تک مفصلی برای تقویت عضلات شکم و پهلو است. این حزکت یکی از پرکاربردترین تمرینات در بین تمام تمرینات شکم می‌باشد.

لگ رایز فشار قابل توجهی به عضلات راست شکمی وارد می‌کند و باعث تقویت این عضلات می‌گردد. عضلات کمک کننده در این حرکت عبارتند از : راست کننده سوتون مهره ها، پاها یا به طور کلی عضلات میان تنه(core).

(نحوه اجرای حرکت لگ رایز) 

ابتدا بر روی یک مت یوگا یا زیر انداز دراز بکشید و دست‌ها را در کنار بدن و یا زیر لگن بگذارید.

پاهای خود را در حالت کاملا صاف بالا بیاورید تا حدی که پا بر زمین عمود شود. این بخش فاز مثبت حرکت بوده و در این فاز عمل بازدم را انجام دهید.

اکنون پاهای خود را با کنترل کامل به نقطه اولیه حرکت بازگردانید. این بخش فاز منفی حرکت بوده و در این فاز عمل دم را انجام دهید.

حرکت را به تعداد مشخص شده در برنامه انجام دهید.

تمرین را با تمرکز کامل بر روی عضله هدف انجام دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۰۶
آرش ماپار

زیر شکم بارفیکس زانو خم تناوبی

زیر شکم بارفیکس زانو خم تناوبی از حرکات بسیار سخت و موثر برای تقویت عضلات راست شکمی می‌باشد. این تمرین چند مصفلی بسیاری از عضلات بدن را تحت فشار قرار می‌دهد.

این حرکت فشار بسیار خوبی به عضلات شکم مخصوصا قسمت تحتانی وارد می‌کند و باعث رشد و تقویت می‌شود. عضلات کمک کننده زیر بغل، پا ها و core(میان تنه) می‌باشند. برای تقویت عضلات شکم و پهلو در باشگاه یا خانه این تمرین بسیار عالی است ولی برای ورزشکاران نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای. تمام تمرینات شکم فشار خاصی بر عضلات میانی وارد می‌کند که باید با توجه به خیلی از شرایط ورزشکار بکار گرفته شوند.

(نحوه اجرای حرکت زیر شکم بارفیکس زانو خم تناوبی) 

ابتدا از بارفیکس آویزان شوید و پاها کاملا آویزان باشند.

اکنون یک پای خود را از زانو خم کرده و زانو را به داخل شکم حرکت دهید. دقت کنید که زانو بیش از بالا نیاید. این بخش فاز مثبت حرکت بوده و در این فاز عمل بازدم را انجام دهید.

اکنون پای خود را به حالت اولیه بازگردانید و دقت کنید که پا را رها نکنید. این بخش فاز منفی حرکت بوده و در این فاز عمل دم را انجام دهید.

این حرکت را به همین منوال برای زانوی دیگر نیز انجام دهید تا یک تکرار کامل شود.

حرکت را به تعداد مشخص شده در برنامه انجام دهید.

این تمرین نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد و برای ورزشکاران مبتدی مناسب نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۰۵
آرش ماپار